Svar: Flasker - hvor mange
13. december 2016
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint, at din datter nu begynder at kunne springe den tidlige morgenflaske over og nogle morgener sover igennem og naturligt på den måde trapper helt ud af den. De morgener, hvor hun stadig vågner og viser behov for den, vil det være rigtig godt, at du i første omgang forsøger, om hun stadig kan undvære den - og hvis ikke, så tilbyder hende mindre og mindre, så hun ikke får så meget mælk på det tidspunkt. Altså trapper gradvist ud af mængden.
Det vil samtidig være en rigtig god idé, at du nu begynder at tilbyde hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Du skriver, at du gør det nogle gange, men det kan være en god idé at gøre det til en fast rutine netop i denne alder. Den er med til at mætte hende lidt ekstra, giver ofte en mere rolig nat og sikrer samtidig, at hun netop ikke behøver flaske tidlig morgen.
En aftenrytme kan derfor se således ud:
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Maden er mere og mere samme mad, som I spiser. Mad i stykker og også stadig mos. Frikadellen kan gives i små bidder og kartoflerne moses og gives med ske eller gaffel :) Og også gerne mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, måske ca kl 19.30. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller lignende. Vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes drømmemåltid, og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
I 8-9 måneders alderen vil det, som du skriver, ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger der, så sikrer det en stor del af hendes væskebehov og samtidig giver mælkeindtaget stadig plads til mere rigtig mad i maven. Med den alder hun har nu, skal mælken ikke længere udgøre hendes hovedindtag - det skal den rigtige mad. Derfor skal hun have mange små måltider hele dagen igennem og det vil være rigtig fint, hvis hun indtager ca. 600 ml mme dagligt via sine flasker. Det er nok til at sikre hende jern og forskellige næringsstoffer via mælken og samtidig sikre plads til mere sufficient mad. Og derudover dækkes hendes væskebehov via vand af kop :)
Så ja - det vil være rigtig godt, at du nu også trapper ud af flasken om formiddagen og du kan fint gøre det, at du giver hende mindre og mindre mælk i flasken, evt. går over til lidt mme af en kop - som så i løbet af et par uger bliver til vand af kop. Og så skal hun tilbydes et mellem måltid om formiddagen i stedet for flasken. Det kan være ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt og frugtmos. Og som sagt vand af kop. Det er altså ikke et spørgsmål om at "tage en kold tyrker", men i stedet tilbyde hende et mellemmåltid og vand af kop som alternativ til flasken :)
Du skriver, at hun nogle gange tilbydes 5 flasker. Betyder det, at hun nogle gange også tilbydes flaske om eftermiddagen? Det vil være rigtig godt, hvis du også fjerner den og erstatter med et mellemmåltid her. Det kan også være ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos osv. Det kunne også være en frugtgrød med lidt mme på :) og igen vand af kop.
Flasken før middagsluren vil det være rigtig fint at bibeholde. Den vil de ofte også kunne give hende i vuggestuen og det vil være dejligt for både hende og dem, at hun kan puttes på denne måde og få en god middagssøvn :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig god jul til jer :)
- Og rigtig meget held og lykke med vuggestuestarten til januar :) Jeg har lavet en bog sammen med Erik Sigsgaard der hedder "Ha en god dag, skat". Den handler netop om hvordan man sikrer sit barn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave. Måske var det en julegaveidé.. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske